Vanaf het voorjaar van 2012 heeft Peugeot een nieuw tof nummer: de 208. De compleet nieuwe stadswagen is compacter en lichter dan de 207 en komt er eerst als drie- en vijfdeurs.
De 207 kreeg vaak het verwijt te zwaar te zijn voor een stadswagen, zeker in vergelijking met de lichte en speelse 205 en 206. De ontwerpers van de 208 hebben gelukkig niet dezelfde fout gemaakt. "In vergelijking met de 207 wilden we een auto die kleiner was aan de buitenkant, maar ruimer binnenin", zegt Christophe Clochard, verantwoordelijk voor de architectuur van de 208. De auto werd 7 cm korter en 1 cm lager. Toch belooft Peugeot meer beenruimte achterin en een iets grotere koffer. Gemiddeld weegt de 208 110 kg minder dan de 207 en de instapversie zet maar 975 kg op de weegschaal.
De stijl van de 208 bouwt voort op de designtaal van de 508. Het zwevende radiatorrooster, de opvallende verlichting en de boomerang-achterlichten: het oogt allemaal leuk en minder agressief dan bij de 207. De eerste twee koetswerkvarianten, drie- en vijfdeurs, verschillen ook meer van elkaar.
Gedurfd interieur
Het interieur van de 208 is, voor een model in dit segment, origineel. De tellers staan vrij hoog boven het stuurwiel waardoor de diameter van het stuurwiel klein moest blijven. In het midden van het dashboard integreerde Peugeot een groot aanraakscherm. "Een dashboard en bestuurderspost helemaal herdenken, van bij het begin van het project, in een auto die het best verkopende model van het merk gaat worden: daarmee hebben we een groot risico genomen, maar ook echte durf getoond", zegt projectverantwoordelijke Jérome Micheron.
Productverantwoordelijke Marion David treedt hem bij: "Met het head-up display dat sinds de 3008 informatie voor de bestuurder projecteert, zijn we een nieuwe weg ingeslagen. Iedereen was het meteen eens over de gebruiksvriendelijkheid, en de uitrusting werd een succes in het gamma. In de 208 gaan we nog een heel stuk verder. We zagen potentieel in het idee van een opvallend klein stuurwiel en heel hoog geplaatste tellers. Van bij de eerste prototypes was iedereen onder de indruk: deze lay-out is gemakkelijk, natuurlijk en vanzelfsprekend."
Motoren
Peugeot voorziet de 208 van twee benzine- en vijf dieselmotoren. Van de vijf dieselmotoren zijn er vier uitgerust met de start-stopfunctie e-HDi. De zuinigste krachtbron verbruikt 3,4 l/100 km, terwijl de CO2-uitstoot schommelt tussen 87 en 99 g/km CO2. Als de premies van de federale overheid dan nog gelden, zou hij dus aanspraak maken op 15 procent korting. De 208 wijdt ook de langverwachte driecilinder benzinemotor van de PSA-groep in: een 1.0 of een 1.2 VTi.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar