Nissan Murano CrossCabriolet är inte längre unik. För på Genèvesalongen som är en dryg vecka bort ska Land Rover visa upp Range Rover Evoque Cabriolet. Som konceptbil förstås, men kanske inte länge till. Eller?
Land Rover skriver i sitt pressmeddelande att Range Rover Evoque Cabriolet, som ska visas i Genève med start 6 mars, är världens första premiumsuv i cabrioletutförande. Ett slag i ansiktet på Nissan som förmodligen räknar sin dyrare suv Murano som premium, inte minst den väldigt udda CrossCabriolet-version som man lanserade för drygt ett år sedan.
Nåväl, vad som är premium och inte premium är en evig fråga som inte ska försöka besvaras av denna artikel. Nu fokuserar vi i stället på vad Land Rover tänker locka publiken med på Genèvesalongen.
Det var under 2010 som Land Rover presenterade märkets nya, lite mindre suv Evoque. Med sina djärva och tuffa linjer tog den världen med storm. Enligt många tyckare hade världen aldrig tidigare skådat en snyggare suv/crossover.
Strax efter lanseringen under första halvan av 2011 nåddes vi om rykten att Evoque kan komma att tappa taket. Nu kan vi putta ryktena åt sidan och presentera hårda fakta – för nu har Land Rover presenterat Range Rover Evoque Cabriolet (eller Convertible som den egentligen heter). Dock handlar det om en konceptbil.
Uppvisandet av bilen handlar enligt biltillverkaren själv om att visa upp att de, Land Rover, följer sina traditioner att skapa och leda nya bilsegment. Land Rover ställer ut den i Genève för att se folks reaktioner. Men någon plan på att sätta den i serieproduktion finns inte. Det går i så fall stick i stäv med tidigare uppgifter om att en produktion ska sättas igång 2013.
I stort sett är det en vanlig Evoque som har blivit av med taket. All teknik som finns i den takförseddda versionern finns även i den taklösa. Man har arbetat hårt med att behålla Evoques estetiska balans efter att man kapat bort taket. Designchef Gerry McGovern anser att han och hans team har skapat en unik och väldig begärlig suv-cabriolet. Håller du med?
Precis som vår illustratör Erik Andrén visade upp för ett halvår sedan har Evoque Cabriolet en tygsufflett som kan fällas ned helt. Exakt hur konstruktionen ser ut vet vi inte i dagsläget då Land Rover inte delar med sig av sådana bilder. Någon störtbåge för de åkandes säkerhet finns inte, däremot bågar som skjuter upp blixtsnabbt om bilen skulle visa en tendens till att slå runt.
Vad tycker du? Ska Land Rover ändra sin officiella linje om att några produktionsplaner inte finns? En Evoque Cabriolet tillsammans med Nissan Murano CrossCabriolet kanske sätter igång en ny trend. Tänk dig Audi Q5 Cabriolet, BMW X3 Cabriolet, Mercedes GLK Cabriolet och Volvo XC60 Cabriolet. Kanske till och med Volkswagen Tiguan Cabriolet och Peugeot 4008 CC, sistnämnda med fällbart plåttak.
Nåväl, vad som är premium och inte premium är en evig fråga som inte ska försöka besvaras av denna artikel. Nu fokuserar vi i stället på vad Land Rover tänker locka publiken med på Genèvesalongen.
Det var under 2010 som Land Rover presenterade märkets nya, lite mindre suv Evoque. Med sina djärva och tuffa linjer tog den världen med storm. Enligt många tyckare hade världen aldrig tidigare skådat en snyggare suv/crossover.
Strax efter lanseringen under första halvan av 2011 nåddes vi om rykten att Evoque kan komma att tappa taket. Nu kan vi putta ryktena åt sidan och presentera hårda fakta – för nu har Land Rover presenterat Range Rover Evoque Cabriolet (eller Convertible som den egentligen heter). Dock handlar det om en konceptbil.
Uppvisandet av bilen handlar enligt biltillverkaren själv om att visa upp att de, Land Rover, följer sina traditioner att skapa och leda nya bilsegment. Land Rover ställer ut den i Genève för att se folks reaktioner. Men någon plan på att sätta den i serieproduktion finns inte. Det går i så fall stick i stäv med tidigare uppgifter om att en produktion ska sättas igång 2013.
I stort sett är det en vanlig Evoque som har blivit av med taket. All teknik som finns i den takförseddda versionern finns även i den taklösa. Man har arbetat hårt med att behålla Evoques estetiska balans efter att man kapat bort taket. Designchef Gerry McGovern anser att han och hans team har skapat en unik och väldig begärlig suv-cabriolet. Håller du med?
Precis som vår illustratör Erik Andrén visade upp för ett halvår sedan har Evoque Cabriolet en tygsufflett som kan fällas ned helt. Exakt hur konstruktionen ser ut vet vi inte i dagsläget då Land Rover inte delar med sig av sådana bilder. Någon störtbåge för de åkandes säkerhet finns inte, däremot bågar som skjuter upp blixtsnabbt om bilen skulle visa en tendens till att slå runt.
Vad tycker du? Ska Land Rover ändra sin officiella linje om att några produktionsplaner inte finns? En Evoque Cabriolet tillsammans med Nissan Murano CrossCabriolet kanske sätter igång en ny trend. Tänk dig Audi Q5 Cabriolet, BMW X3 Cabriolet, Mercedes GLK Cabriolet och Volvo XC60 Cabriolet. Kanske till och med Volkswagen Tiguan Cabriolet och Peugeot 4008 CC, sistnämnda med fällbart plåttak.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar